Kontrola w marketingu szeptanym
Marketing szeptany to bardzo intensywnie rozwijająca się forma promocji usług i produktów. W ostatniej dekadzie znacznie zyskała na popularności i jest wykorzystywana przez zdecydowaną większość firm na rynku. Oczywiście mamy na myśli profesjonalne działania, a nie wrzucanie postów we wszystkie istniejące wątki na forach internetowych. Dlatego kluczowym aspektem w przypadku tej formy reklamy jest kontrola. Zarówno jakości, jak i tego, co aktualnie dzieje się w sieci. Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapraszamy do lektury!
Buzz marketing – na czym polega jego fenomen?
Jeśli chodzi o marketing szeptany, to jego potęga polega na znanej od stuleci formy przekazywania informacji – plotkowaniu. Jest to zdecydowanie najszybszy sposób promocji. Dobrowolne i spontaniczne rozmowy na dany temat mają najkorzystniejszy wpływ na konsumentów. No bo co lepiej przekona nas do zakupu danego produktu jak inny zadowolony z niego człowiek? Daje to poczucie większej kontroli i świadomości. Skoro ktoś już przetestował produkty tej firmy, chwali je i jest w stanie polecić je innym, to jasny sygnał, że muszą być dobre!
No i o to właśnie chodzi w marketingu szeptanym, zwanym również marketingiem plotki. Jego zadaniem jest przede wszystkim stymulowanie do rozmowy na wybrany temat. Zachęcanie użytkowników produktów do dzielenia się pozytywnymi opiniami na ich temat i dyskutowanie o ich jakości. Liczy się naturalność komunikatów i unikanie nachalności. Co ciekawe, według badań przeprowadzonych przez firmę Nielsen zaledwie kilka lat temu, marketing szeptany jest oceniany przez klientów jako najbardziej zaufane i najlepiej oceniane źródło informacji.
Prowadzenie monitoringu kampanii – marketing szeptany
Monitoring sieci w trakcie kampanii marketingu szeptanego to jedno z najistotniejszych zadań. Mimo iż wydaje się to bardzo proste, to takie nie jest. Analiza wyników i wdrożenie odpowiednich działać na ich podstawie to czynność wymagająca doświadczenia i wprawy. Wykorzystywane są w tym celu odpowiednie narzędzia takie jak Google Analytics, czy Newspoint. Ten pierwszy skupia się na kontrolowaniu ogólnego ruchu i postępów kampanii. Natomiast drugi służy do wyszukiwania treści dotyczących konkretnej marki w Internecie.
Dzięki temu specjaliści wiedzą gdzie najlepiej prowadzić działania. Mogą kierować komunikaty w miejsca, które najbardziej tego wymagają. Dodatkowo w przypadku wybuchu kryzysu wizerunkowego dowiedzą się o tym ekspresowo i będą mogli zapobiegać rozwojowi sytuacji. Bardzo przydatnym programem jest również Google Alerts. To jedno z najpopularniejszych, a zarazem bezpłatnych narzędzi do monitoringu mediów na rynku. Po dobraniu odpowiednich słów kluczowych pozwala śledzić wszystkie wzmianki o marce w Internecie.
Regularna kontrola skuteczności i efektywności w marketingu szeptanym
Podczas wykorzystywania każdej formy marketingu należy zadbać o regularne kontrolowanie jej efektów. Nie inaczej jest w przypadku buzz marketingu. Pierwszym krokiem powinno być więc określenie celów kampanii. Czy zależy nam przede wszystkim na poprawie wizerunku i wzrostu zaufania konsumentów? A może przede wszystkim promocja ma podnieść wyniki sprzedażowe?
Od tego zależy sposób, w jaki efekty będą mierzone i badane. Ważny jest w tutaj przede wszystkim wybór odpowiedniej agencji specjalizującej się w kampaniach z zakresu WoMM. W takich agencjach przydziela się do zlecenia dedykowanego Supervisora, który nadzoruje wszystkie działania. Dodatkowo kontroluje treści i regularnie przygotowuje raporty z postępu prac. To wszystko wpływa korzystnie na osiągnięcie pierwotnie określonych celów. Kampania jest efektywniejsza, trafia do konkretnie sprecyzowanej grupy docelowej i zapewnia firmie sukces.
Marketing szeptany – na co zwracać uwagę przy wyborze agencji marketingowej?
Jeśli chcemy, by nasza kampania marketingu szeptanego była poprowadzona przez profesjonalną agencję, to warto poświęcić trochę czasu na jej wybór. Nie warto kierować się jedynie ceną oferowanych usług. Ważna jest przede wszystkim ich jakość. W końcu chodzi o osiągnięcie wyznaczonych celów. Przede wszystkim należy przyjrzeć się portfolio danej firmy. Agencja, z której usług zamierzamy skorzystać, powinna przedstawić nam przykłady prowadzonych wcześniej kampanii.
Czasami warto zgłosić się także po referencje do poprzednich klientów. Weźmy pod uwagę również ogólnie wrażenie. Czy agencja szybko odpowiada na wiadomości? Czy jest otwarta na dialog i wykazuje zainteresowanie klientem? Czy pracownicy w niej zatrudnieni mają odpowiednie kwalifikacje lub doświadczenie? Te wszystkie rzeczy są niezwykle istotne i odzwierciedlają późniejszą jakość usług.