Wady marketingu szeptanego
Co to jest marketing szeptany? Jakie są wady marketingu szeptanego? Rekomendacje i opinie w Internecie mają bardzo dobry wpływ na działanie przedsiębiorstwa w sieci. Dzięki nim można poprawić swój wizerunek w Internecie, zwiększyć konwersję, a także wpływają one nawet na pozycjonowanie witryny. Narzędziem, które opiera się na opiniach i rekomendacjach jest marketing szeptany. Dzięki niemu można docierać z nienachalnym przekazem do potencjalnych klientów, którzy mogą zainteresować się marką i jej produktem czy usługą. Działania takie prowadzone muszą być z dużą dokładnością, ponieważ niektóre błędy mogą kosztować firmę utratę pozytywnego wizerunku. Wady marketingu szeptanego pokazują, że działanie to nie jest rozwiązaniem idealnym, niektórzy uważają, że jest ono nawet mało etyczne.
Co to jest marketing szeptany?
Na samym początku warto wyjaśnić pojęcie marketingu szeptanego, który w języku angielskim nazywany jest Word of Mouth Marketing (WoMM). Działanie to polega na nakłonieniu konsumentów do rozmowy i do wymiany opinii i rekomendacji na temat danego przedsiębiorstwa oraz jego produktów i usług. Niektórzy uważają, że marketing ten to marketing plotki. Dużą zaletą właśnie takiego sposobu na reklamę jest mała nachalność przekazu, którego w dzisiejszych czasach w sieci jest bardzo dużo, a klienci bardzo często nawet na niego nie reagują.
Drugą zaletą tej formy promocji jest również to, że działania nie są bardzo kosztochłonne. Na pewno nakłady finansowe nie będą aż tak wysokie jak w przypadku innych kampanii reklamowych. Czynności podejmowane zwykle są na forach internetowych, w mediach społecznościowych, na forach branżowych oraz na grupach, do których należą osoby zainteresowane określonym tematem, dostęp do nich jest darmowy, więc firmy nie muszą płacić za przystąpienie do takiej społeczności. Niekiedy zdarza się też tak, że forumowicze czy inni użytkownicy sieci nawet nie wiedzą, że mają do czynienia z działaniami marketingowymi. To właśnie za pośrednictwem WoMM marki komunikują się ze swoimi konsumentami i motywują ich do dyskusji na temat przedsiębiorstwa.
Jakie są wady marketingu szeptanego?
Jeżeli chodzi o wady marketingu szeptanego to pokazują one, że rozwiązanie to wcale nie jest idealne i posiada swoje minusy. Jedną z największych jego wad, jest to, że bardzo ciężko jest kontrolować to w jaki sposób będą rozprzestrzeniały się dane informacje. Może dojść do sytuacji, gdzie promowany produkt nie zostanie przedstawiony w sposób w jaki chciałoby tego przedsiębiorstwo, mogą zacząć pojawiać się jakieś nieprawdziwe informacje na temat przedsiębiorstwa, które ciężko będzie zniwelować.
Wady marketingu szeptanego to także brak możliwości sprawdzenia czy podejmowane czynności są skuteczne czy nie, może też stać się tak, że nikt nie zainteresuje się informacjami, które pojawiają się na temat przedsiębiorstwa w Internecie. Marketing szeptany nie jest rozwiązaniem idealnym, a niektórzy uważają nawet, że jest to działanie nieetyczne bądź niezgodne z prawem.
Jakie korzyści można czerpać z marketingu szeptanego?
Wady marketingu szeptanego dają znać, że prowadząc taką kampanię może dojść do pewnych niepowodzeń, z którymi warto się zapoznać. Z drugiej jednak strony posiada on bardzo dużo zalet i daje przedsiębiorstwom wiele korzyści. Jedną z największych jest możliwość zbudowania pozytywnego wizerunku firmy w Internecie, ale dzięki niemu można też docierać w szybki sposób do szerokiego grona odbiorców, wśród których będzie on cieszył się wiarygodnością. Marketing szeptany może też wpływać na pozycjonowanie i zwiększenie ruchu na stronie internetowej. Jego prowadzenie nie wymaga dużych nakładów pracy ani środków finansowych.
Komu zlecić marketing szeptany?
Zlecenie marketingu szeptanego, to bardzo ważna kwestia, powinien on być prowadzony przez osobę, która dobrze zna się na takich działaniach. Źle poprowadzony marketing szeptany może wywoływać wiele negatywnych skutków, warto więc sprawdzić czy osoba, której przedsiębiorstwo chce zlecić to zadanie posiada wiedzę zarówno teoretyczną oraz czy dobrze radzi sobie ona w praktyce. Pozyskanie takich informacji będzie możliwe poprzez zobaczenie portfolio, a w momencie, kiedy nie będzie takiej możliwości warto poprosić taką osobę, aby wykonała kilka przykładowych działań.